Geschiedenis

Vliegtuigen op Het Hogeland

Een vliegtuig wordt aangetrokken door een T-Ford

Moeilijk voor te stellen: waar nu huizen staan op Het Hogeland stonden eens (zweef)vliegtuigen.
Het heette toen Hulpvliegveld of Zweefvliegveld Buiksloot.
Sinds 1938 had de Amsterdamsche Club voor Zweefvliegen het huidige Hogeland, waar nog geen huizen stonden, ingericht voor hun zweefvliegtuigen.
De Fokker Vliegtuigenfabriek aan de Papaverweg, waar een aantal leden werkte, was vlakbij.
Het Hogeland, ontstaan nadat vanaf de inpoldering van het gebied rond 1870 de bagger uit de Amsterdamse grachten en havens er werd gestort, was net stevig genoeg voor de lichte zweefvliegtuigen.
Aan het begin van de tweede Wereldoorlog wordt Schiphol gebombardeerd en er komen zowel Nederlandse als Engelse echte vliegtuigen op Hulpvliegveld Buiksloot.
Ondanks de slechte bodemgesteldheid wordt het even intensief gebruikt. Veel maakte het niet uit: Nederland capituleert en de Duitsers gebruiken het tot 1943 als landingsplek-in-noodgevallen met de naam Amsterdam-Nord.

Na 1943 gebruiken de Duitsers het terrein niet meer.
Na de oorlog komen er sportvelden en wordt TuttiFruttidorp gebouwd.
Na 1980 worden de sportvelden gerooid en verrijst de nieuwere bebouwing.
Er is niets meer dat verwijst naar het voormalige vliegveld. Ben ik de enige die dat jammer vindt?

Johan Meester